Sunday, December 27, 2015

primiti cu digestia?

ce-i de facut cu aglomerarea de mancare la noi in stomac pe perioada sarbatorilor? multe lucruri, in primul rand pornind de la cantitate: cate putin din fiecare, pentru ca varietatea-i mare si riscam sa ne stricam dispozitia: cand stomacul are mult de digerat, toata energia va fi directionata acolo, lasandu-ne istoviti, fara chef, greoi si plini de lehamite.

... cand de fapt exact inversul ar trebui, ma gandesc, sa ne dorim sa fim in aceasta perioada, cand e de alergat pe la prieteni si rude, de condus mult, de deplasat, petrecut - si cand in general iti doresti sa ai capul limpede, zambetul la tine si sa duci cat mai mult.

personal, ma simt bine si usoara cand nu mananc carne, si n-am mai mancat o portie intreaga de la inceputul lui aprilie anul asta. nu voi face aici apologia vegetarianismului, sau cel putin nu acum, dar un experiment de o saptamana fara carne cred ca poate face oricine - la final devii, pur si simplu, un om nou, iar in timp e foarte probabil sa descoperi ca, de fapt, nu te privezi de nimic, si nici nu-ti lipseste, cum mi s-a intamplat si mie. digestia se imbunatateste considerabil, nu mai ai stare de somnolenta dupa vreun pranz copios, nu mai ai nevoie de a doua cafea din zi, kilogramele in plus se mai duc si ele, intr-un cuvant, energia ti-o poti folosi pentru scopuri mai nobile decat digestia ;).

acestea fiind zise, sententios declar ca fi-vom grei la digestie in aceasta perioada, fie carne, fie nu =)), iata deci ce asane recomanda hatha yoga traditionala (mentinute minimum 3-4 minute, iar dupa avem o perioada de constientizare a efectelor asanelor de cateva zeci de secunde).

padahastasana / standing forward bend




trikonasana / triangle



paschimottanasana / seated forward bend



shalabhasana / locust



dhanurasana / bow




janu sirsasana / head-to-knee





marjariasana / cat-cow



pawanmuktasana / wind releasing



ardha matsyendrasana / half lord of the fishes





chakrasana  / wheel



vajrasana  / thunderbolt (diamond)



toate aceste asane elimina stresurile la nivel stomacal si accelereaza digestia prin cresterea focului digestiv. asadar, printre beneficiile acestor asane se numara: organe abdominale tonifiate, sucuri digestive crescute, fiind perfecte pentru balonare, constipatie, flatulenta, arsuri, indigestie. 

este strict interzis sa practicam posturile mai sus mentionate la o distanta mai mica de o ora si jumatate dupa o masa copioasa. din energie in exces sau, din contra, din inertie, poate surveni chiar si voma in anumite posturi (de ex. dhanurasana)! singura postura care nu numai ca se poate practica, ba chiar se recomanda dupa orice fel de masa, copioasa sau nu, indiferent de momentul zilei, este vajrasana (atentie la degetele mari de la picioare, care nu trebuie sa se atinga in aceasta postura).

de asemenea, in cazul doamnelor, nu se practica in perioada menstrei shalabasana si dhanurasana. 

pentru intrebari, va stau oricand la dispozitie aici.

pofta buna la yoga!




Tuesday, September 15, 2015

yoga f.a.q.: de ce e bine sa ma inscriu la o clasa inainte de participare?

rezervarea locului, sau booking-ul, e, pana la urma, o chestiune de civilizatie, o chestiune principiala.

de ce sa rezervi? pentru a-ti asigura, inca de la prima participare, o experienta placuta 'la locul faptei'.

pentru ca e important pentru instructor sa stie daca esti nou, daca ai mai facut vreodata yoga, daca ai mai facut vreodata felul de yoga pe care il preda el, daca ti-a placut, daca ai mai facut vreodata yoga la studioul respectiv, cu ce instructor samd. totul ca sa poata customiza clasa pe nevoile tale, sau pentru a-ti acorda atentie suplimentara daca e o clasa mixta, cu participanti din backgrounduri si de niveluri diferite. mai mult, o clasa de yoga presupune elemente care isi au locul atunci cand sunt doar 5 participanti, dar devin inutile atunci cand sunt 20 sau peste.

yoga, ca multe alte activitati in care ne implicam, inseamna disciplina si commitment. tu te declari doritor de practica recurenta, iar instructorul se angajeaza sa iti dedice, cu bucurie si recunostinta, timpul lui. practic, sigilezi pactul colaborarii: tu te asiguri ca vei avea un loc doar pentru tine, iar instructorul iti ofera toata atentia sa.

in plus, multi instructori si administratori / receptioneri vin de departe ca sa ajunga la studiouri si sa descopere la clasa o persoana sau doua, ceea ce nu e fair si productiv pentru timpul pe care ei il au la dispozitie, dar nici pentru spatiul pe care studioul il ofera. in mod normal, daca s-ar pune accent pe inscrieri anticipate, o clasa care are sub 5 inscrisi ar trebui sa fie anulata, dupa ce participantii inscrisi au fost anuntati in prealabil, telefonic sau prin alte mijloace.

in studiourile mici, care ofera servicii hibride (adica nu numai yoga, ci si aerobic, pilates, masaje, meditatie, spa etc.), e nevoie poate sa trimiti un mail scurt cu numele tau administratorului de studio pentru rezervarea locului.  in locurile unde yoga se practica mai industrializat, sunt implementate sisteme de booking clare si simplu de folosit, fara de care participarea la clasa nu este posibila.

always book your spot!

Monday, May 18, 2015

intalnesc...

... oameni care fac yoga fara s-o stie. le-am spus; au ras.

intalnesc multi oameni curiosi. doamna de alaltaieri era o doamna doctor in stiintele educatiei si, in afara de faptul ca mi-a dat zece la examen, mi-a sustinut emotiile cu o privire calda si sincer interesata pe tot parcursul peroratiei mele. ceea ce, desigur, mi-a alimentat insufletirea cu care vorbeam.

dac-as sti cum o cheama, as cauta-o si i-as spune mai multe.

Friday, April 24, 2015

Action is superior to inaction - on Karma Yoga

Not by nonperformance of actions does a man attain freedom from action; nor by the renunciation of actions does he attain his spiritual goal.

For no one, indeed, can remain, for even a single moment, unengaged in activity, since everyone, being powerless, is made to act by the dispositions (gunas) of matter (prakiti). Whoever having restrained his organs of action still continues to brood over the objects of senses — he, the deluded one, is called a hypocrite. But he who, having controlled the sense-organs by means of the mind, O Arjuna, follows without attachment the path of action by means of the organs of action — he excels.

Do you do your allotted work, for action is superior to nonaction. Even the normal functioning of your body cannot be accomplished through actionlessness. Except for the action done for sacrifice, all men are under the bondage of action. Therefore, O son on Kunti, do you undertake that action for that purpose, becoming free from all attachment.

— III.4–9, Bhagavad Gita

Thursday, April 16, 2015

somnul pe deplin

e atunci cand susura niste muzici indepartate si incerci sa prinzi cu auzul o voce si sa intelegi ce spune, iar bucati din corp se lupta intre ele pentru atentia cu care le mangaie gandul tau. apoi auzi miscam incet degetele de la maini si de la picioare si incepe sa-ti curga sange din urechi... nu mi-a fost de-ajuns... de ce m-as ridica acum?!

Saturday, March 14, 2015

am mereu ceva de spus...

... desigur, si poate doar atunci cand mi-e prea lehamite sau sunt prea inteleapta, mai si tac. sunt nevorbita cum sunt altele nefutute. sau cum se spune despre ele ca sunt. nu pentru ca n-as avea cu cine vorbi, dar zau, sunt atatea de disecat, tocat, macinat, ruminat, asta foarte jos, apoi, mediu, am eu personal atatea de transmis, doamne, cate mai am de exprimat, apoi, cel mai sus stau abstractiunile pe care le-as epuiza cu niste definitii, inferente, sinteze, ipoteze, corolare. comentarii.

dar cel mai bine tac cand vorbesc de 108 ori acelasi lucru. imi convine tare si ma duce undeva unde e bine.

tacerea e, de fapt, concentrarea pe un singur lucru. maxim doua.

Saturday, January 24, 2015

masaru emoto dixit

muzica structureaza apa din corp. 

atitudinea genereaza aptitudinea

... si orice acumulare cantitativa duce la un salt calitativ. 

Tuesday, January 13, 2015

Ashtanga is for the hungry

Ashtanga is for the hungry, the ones who have something gnawing inside, the ones who honestly aren't happy accepting complacent norms. Ashtanga is for those who are alive with intense feelings that there are worlds to discover, worlds that are found by reaching passionately inwards for expression that will contribute to personal and collective healing. 

http://davidgarrigues.com/articlesharath.html#sthash.1J58E20t.YhI58c9O.dpuf

Tuesday, January 1, 2013

hangover cure!

i've been missing yoga like hell as my last class was on wed dec 19th and my next one is sat jan 5th. truth is, i am not very motivated to do it on my own, at home. will make this one of my 2013 resolutions.

today i broke the ice (and hopefully the hangover) with this.

after a few sun salutations or whatever is your usual opening sequence, try to hold these poses for at least 5 seconds each. it takes around 25 minutes if you're accustomed to the poses. this post is obviously intended for more experienced / intermediate yogis, if you happen to be a beginner and want to try this, do NOT push yourself, especially with a bellyful of wine, chocolate and pork chops!

 1. half lord of the fishes / ardha matsyendrasana

"twist"asanas are mainly recommended when wanting to detox, as by twisting you squeeze your internal organs and the blood that's clogged with impurities will be flushed out, thus making room for fresher blood! your liver will say thanks, phew!

more on the asanas that have strong benefits for your internal organs, namely forward bends:

 2. standing forward bend / uttanasana

 3. seated forward bend / paschimottanasana

 4. head-to-knee forward bend / janu sirsasana

 5. seated wide angle forward bend / upavistha konasana

 6. intense side stretch / pyramid pose / parsvottanasana - for those who are on an intermediate / advanced level, it'd be wonderful if you could use your hands for deepening the pose with a reverse prayer, otherwise just lean them against a wall or chair, especially if you can't bend towards your ankle just yet.

 7. child's pose / balasana - palms upfront. keep every vertebra aligned and scratch the mat with your fingers / palms, almost pulling it towards you.

onwards to two gas, bloating and cramps-eliminating poses.

 8. full boat pose / paripurna navanasana. use a thicker yoga mat / blanket if you have a sensitive tailbone. for beginners and intermediates, it's ok to stop when you have your knees bent, without lifting your feet up and maintaining your legs straight.

 9. wind-releasing pose / pavanamuktasana.